Onze visie

Het is in onze context niet evident om iedereen bij het leerproces van de leerlingen te betrekken. Daarom voert de school bewust een transparant en inclusief schoolbeleid waarin iedereen – ook de leerlingen en hun ouders – actieve participatiekansen krijgt. Het hele team is collegiaal betrokken bij de ontwikkeling en verbetering van het leerproces en het schoolleven. Elke leerling krijgt veel kansen om zich betrokken te voelen bij het leren op school. De directie zorgt ervoor dat er gelijkgerichte en heldere verwachtingen zijn voor iedereen, ingegeven door verbindende waarden en afspraken. Zo creëert de school een gevoel van rust, structuur en wederzijdse verantwoordelijkheid.

De meeste leerlingen ontwikkelen zich tot empathische, communicatieve en sociaal vaardige individuen. Het team voorziet een doelgericht aanbod om de zelfredzaamheid en sociale vaardigheden van de leerlingen op te bouwen. Het schoolteam verwerkt oefenkansen rond taal en digitale skills doorheen het curriculum. Leerlingen worden aangemoedigd om gezonde eet- en levenskeuzes te maken.

Leerlingen mogen zichzelf zijn en verwerven meestal het nodige zelfinzicht om het eigen leren en leven in handen te nemen.  De school voorziet een actieve verkenning van mogelijke studiedomeinen en begeleidt elke leerling naar een weloverwogen studiekeuze. Elke leerling wordt ertoe aangezet actief na te denken over zijn talenten en interesses. Via groeigerichte evaluatie en feedback zorgt elke leerkracht voor een motiverend studietraject.

Elke leerling van de school maakt doorheen zijn schoolloopbaan kennis met de echte buitenwereld. Via doelgericht vak-doorbrekend projectwerk stimuleert de school leerlingen om hun kennis en vaardigheden actief in te zetten om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken. Binnen de lessen kiest elke leerkracht waar het kan voor levensechte contexten om de leerstof aan te brengen. Het team voorziet een leerlijn in de projecten, meerdaagse uitstappen en buitenschoolse ervaringen om de leefwereld van de leerlingen te verrijken. Daarenboven worden de leerlingen gestimuleerd om vrijwilligerswerk te doen bij een organisatie die zich inzet voor een goed doel. De school zet actief in op een brede-schoolwerking in de buurt om leerlingen ook buiten de schoolmuren te laten leren.

Elke leerling van de school krijgt ondersteuning bij de vormgeving van een persoonlijk leerproces op maat. Het volledige profiel van de leerling wordt meegenomen wanneer er afgewogen wordt waar de leerling het best op zijn plaats zit (ook als dat buiten de school zou zijn). Indien nodig kan er een ondersteuningsaanbod op maat worden voorzien. Elke leerling die daar behoefte rond heeft ontvangt uit het team uitdagingen en remediëring op maat van individuele noden. Het team voorziet voor leerlingen die daar nood aan hebben een groeigericht versterkingsaanbod rond leren en studeren.

Onze aanpak

Naast het pakket basisvorming (talen, wiskunde, etc...) dat eigen is aan de graad waar je in zit, hebben we ook uren die de school zelf invulling kan geven. Die lesuren zijn bij ons zo opgebouwd dat ze je kennis uitbreiden op specifieke vlakken. We benoemen ze als: 

  • ArtLab
  • SkillsLab 
  • FulLab 

Ontdek hieronder wat elk 'lab' inhoudt en hoe het jou kan versterken. 

SLWaterbaan project

In het 1ste jaar A-stroom werken we gedurende 4 uur/week rond kunst en taal.

De link tussen taalvaardigheid (o.a. lezen voor plezier) een schoolsucces is zeer sterk. In het werken met pubers en tieners is het heel belangrijk de juiste insteek te vinden, de leerstof zo in de wereld te brengen dat ze kunnen ervaren waarom ze bepaalde dingen moeten leren. Het project ArtLab zet hierop in. Vanuit de kunstwereld en de aspecten ervan die dichtbij de leefwereld van de leerlingen liggen, komen ze tot het functioneel gebruik van taal.

Wanneer je iets wil zeggen over kunst moet je immers taal gebruiken (spreekvaardigheid) , maar ook wanneer je mensen wil uitnodigen voor een tentoonstelling (schrijfvaardigheid) of wanneer je iets meer wil te weten komen over een kunstenaar (lees- en kijk of luistervaardigheid), en ga zo maar door. Je oefent taal op een andere manier en vanuit de invalshoek kunst.

Anderzijds is kunst ook een poort naar de wereld. Vanuit kunstuitingen die dichtbij je leefwereld liggen, kan je verder op zoek gaan naar heel andere vormen van kunst. Zo leer je niet alleen een heel andere wereld kennen maar ook om op verschillende manieren naar je eigen wereld te kijken, want dat is wat kunst kan: je op een andere manier laten kijken naar datgene wat je al heel lang kent. Om daarrond onderzoek te doen komen we terug bij de taal terecht.

De laatste jaren is er door de vernieuwing in het secundair onderwijs een groeiende aandacht voor leerlingen waarvoor remediëring (verbeteren van leerproces) belangrijk is. Naast deze leerlingengroep moet er eveneens aandacht besteed worden aan de leerlingen die geen remediëring nodig hebben. Voor deze laatste groep leerlingen moet er uitdagende leerstof aangeboden worden.

Het FulLab-project in het 2de jaar daagt deze leerlingen uit. Het leren van bepaalde vaardigheden en houdingen vereist allereerst kennis en expertise van een vakgebied. Het is belangrijk dat je je bewust wordt van de manier waarop je leert en hoe je informatie verwerkt tot kennis. Het FulLab stimuleert daarom je nieuwsgierige houding en motiveert je te zonder dat het aanvoelt als een taak. Tijdens de projecten worden verschillende vakken geïntegreerd in brede leergebieden.

In onze school werken onze leerlingen vanaf het 1e jaar in een nieuw projectvak: SkillsLab.

In het 1ste en het 2de jaar wordt er tijdens deze projecturen vooral gewerkt rond leren leren en keuzes maken. Keuzes maken kan je pas als je weet welke talenten je hebt. De opdrachten tijdens deze projecturen zijn vooral in functie van het detecteren van eigen talenten. 

In het 3de jaar en het 4de jaar krijg je de kans om gedurende 3 uren per week een aantal onderwerpen te onderzoeken vanuit je eigen interesses. We behandelen per jaar verschillende thema’s: social media, geld, milieu, kansarmoede, esthetica, ruimtevaart, vluchtelingen en veiligheid. De duurtijd van elk thema is +/- 7 weken.

Binnen de drie hoofddomeinen (economie, humane wetenschappen en STEM) zoeken je in groep naar antwoorden op een onderzoeksvraag. Op het einde van het jaar is elke leerling minstens één keer ondergedompeld in economie, humane wetenschappen en STEM. Zo kan je over de bestaande ‘domein-muurtjes’ heen kijken en krijg je de kans om je interesses zo breed mogelijk te ontplooien.

Tijdens al deze projecten wordt er ook aan taalverwerving gewerkt. We passen doorheen het volledige project het CLIL-principe (Content and Language Integrated Learning) toe. Dat wil zeggen dat ook andere talen geïntegreerd worden.

In de 3de graad wordt er tijdens SkillsLab gewerkt rond andere maatschappelijke thema’s. Dit is vooral ter voorbereiding op het maken van je eindwerk in het 6de jaar.

Op onze social media kan je enkele resultaten van de SkillsLab-projecten terugvinden: https://www.facebook.com/skillslabplus