Jaar:
Oude onderwijsvorm:
tso

Over deze opleiding

De opleiding Biotechnologische Wetenschappen (domein Land- en Tuinbouw) is een wetenschappelijke, domeingebonden studierichting met de finaliteit 'doorstroom'. Dat wil zeggen dat je wordt voorbereid op hogere studies binnen hetzelfde domein.

Naast een brede algemene vorming krijg je een overwegend theoretische studie waarbij de richting vooral aandacht besteedt aan de levende materie en haar omgeving. Het specifiek gedeelte steunt op een algemene wetenschappelijke basis en focust naast fysica vooral op chemie, biologie en actuele ecologische en biotechnologische thema’s.

Wat leer je in de studierichting?

Heb je sterke interesse in biotechnologische wetenschappen, en meer in het bijzonder in biologie en chemie? Dan is deze opleiding écht iets voor jou.

In deze opleiding:

• leer je heel wat over biologie en chemie en hun toepassingen binnen natuur en milieu zoals voeding, land- en tuinbouw, medische sector en recyclage
  • leer je de sterk theoretisch wetenschappelijke kennis ook toepassen.
  • oefen je technische labovaardigheden.

VAKKEN 3BTW 4BTW

LBV

Lichamelijke opvoeding

Aardrijkskunde

Geschiedenis 1 1
Nederlands 4 4
Frans (+comm) 3 3
Engels (+comm) 3 3
Wiskunde  4 5*
Wiskunde gevorderd
Wiskunde different 1
Biologie 2 2
Fysica 1 2*
Chemie 2 2

Toegepaste chemie

Toegepaste biologie

SkillsLab 2 2
Totaal 32 32

Leerlingen Biotechnologische Wetenschappen voeren een experiment uit in de klas.

Waarom zou je deze studierichting op onze school volgen?

Je krijgt een sterke basisvorming met de nadruk op chemie en biologie. We zoomen bijvoorbeeld stevig in op anatomie en het effect van voedingsstoffen op ons lichaam.

Daarnaast zorgen we ook voor veel praktijkervaring. Dat kan gaan van het opkweken van bacteriën tot praktische proeven rond fotosynthese en experimenteren met innovatieve stadslandbouw.

Het is een ideale richting voor wie heel sterk geïnteresseerd is in wetenschappen, maar net iets minder bezig wil zijn met wiskunde dan bijvoorbeeld in Wetenschappen-Wiskunde. Ook leerlingen die niet veel hebben met fysica en informaticawetenschappen voelen zich hier beter thuis.

Lesplaats(en)

Wat na deze opleiding?

Wat kan ik verder studeren in de 3de graad?

De logische vervolgopleidingen in het 5de en 6de jaar zijn:

• Biotechnologische en Chemische wetenschappen